‘Ontzorgen en oplossinggericht zijn, dát is onze meerwaarde’

“Een goede makelaar weet verschrikkelijk goed wat er leeft in zijn werkgebied.” Gert Jan Nienhuis, eigenaar van Regiomakelaardij Dokkum, vindt dat essentieel. “Wij moeten weten wat voor ontwikkelingen er gaande zijn, welke vragen er spelen in de markt, wie zoekende is, wie wil verkopen. Als je dat goed in kaart hebt kun je verkopers op de juiste manier bedienen.”

“Regiomakelaardij Dokkum is een groot kantoor met veel aanbod. We krijgen wekelijks aanvragen voor bezichtigingen. Die leiden niet altijd tot verkoop, bijvoorbeeld omdat mensen zich aan het oriënteren zijn. Maar vanaf dat moment hebben wij die mensen in beeld en weten we waar ze naar op zoek zijn. Dat zijn voor ons waardevolle contacten. Dat is wat ik bedoel met marktkennis.”
 
“Die marktkennis zetten we in voor de aan- en verkoop van huizen voor onze klanten.” Gert Jan legt uit: “Als we de opdracht krijgen om een woning te verkopen komt het dikwijls voor dat wij al een idee hebben wie geïnteresseerd zou kunnen zijn, nog voor het huis daadwerkelijk in de verkoop staat. Andersom werkt het ook zo. Als we een aanvraag voor een bezichtiging krijgen dan heb je als verkoopgericht kantoor onderzocht of deze mensen ook nog een eigen huis hebben dat verkocht moet worden. Misschien moet dat huis eerst verkocht worden voor ze een nieuwe woning kunnen kopen. Dan denk ik er van te voren al over na of we een kandidaat hebben voor hun huis. Op die manier maak je de stap voor deze mensen wellicht kleiner om het huis dat ze gaan bezichtigen te kopen.”
 


Gert Jan geeft aan het vanzelfsprekend te vinden dat voor de verkoop van een woning de presentatie van hoog niveau is. “Natuurlijk. Zo doen wij dat al jaren, dat vind ik vanzelfsprekend. Ik wil dat de mensen naar ons toe komen omdat ze denken ‘dat kantoor dat wil ik hebben, want zij zorgen ervoor dat buiten het perfect presenteren van de woning, ook gekeken wordt naar hoe we een goede verkoop tot stand krijgen.’ Er kleeft best een spanningsveld aan de koop en de verkoop van een huis. Wij zorgen ervoor dat we kopers in een positie brengen dat zij vertrouwd die uitgave doen. Voor de verkopers gaan we de hoogste opbrengst genereren, hoe dan ook. En die voorwaarde moeten wij ook creëren. Door op dit spanningsveld te anticiperen ontzorgen we onze klanten. We zijn oplossingsgericht en dat is een meewaarde van ons kantoor.”

Een mooi voorbeeld waarbij ik heel oplossingsgericht kon zijn was onlangs nog hier in Dokkum. Ik had een woning verkocht waarbij de verkoper aangaf, ‘mijn vervolgstap zal een vrijstaand huis zijn’. Die man hobby’de met auto’s en wilde graag een grote garage. Ik kreeg een mooie vrijstaande woning in de verkoop, waarvan de garage niet groot genoeg was. Toen heb ik bij de gemeente geïnformeerd of het mogelijk was om een vergunning te krijgen voor uitbreiding van de garage, en dat was geen probleem. Zo heb ik het vervolgens aan de klant gepresenteerd. Die meerwaarde om dat even uit te zoeken bij de gemeente was voor de klant aanleiding om te zeggen ‘dan past dit huis bij mij en koop ik het’. Inmiddels is de uitbreiding in volle gang en de klant is erg enthousiast.”


Oplossingen zijn van divers niveau. En de vraag is of daarmee de klant altijd ontzorgd kan worden. “De ene keer help je een koper in het denkproces, omdat hij specifieke wensen heeft bij een huis, zoals deze man met zijn garage. Maar het kan ook zijn dat een klant graag wil verkopen, maar vraagt ‘help mij met een vervolgstap om te huren’. We hebben heel veel klanten en we hebben veel huizen in de verkoop. Dikwijls is het zo dat we een woning die te koop staat mogen aanbieden om tijdelijk te verhuren. Wij verkopen de woning van de klant, de klant is geholpen met tijdelijke huisvesting en kan vanuit die positie rustig om zich heen gaan kijken naar een andere woning. Ook dat is ontzorgen.”
 
Als Gert Jan naar de toekomst kijkt, schetst hij een beeld van de positie voor Regiomakelaardij in de markt. “De makelaardij is constant in beweging. Dat wordt beïnvloed door allerlei factoren; de overheid speelt een rol, de hypotheekrente, de ontwikkeling in presentatiemogelijkheden. Er zijn kantoren die zich bij de verkoop volledig focussen op de nieuwe mogelijkheden in het maken van mooie video’s en luchtopnames. Ik wil dat niet. Wij specialiseren ons in de constructie, in de ‘puzzel’ die een koop- en verkoopproces inhoudt.” Gert Jan benadrukt: “Oplossingsgericht zijn dus, daar focussen wij ons op. Dát gaat van invloed zijn op een kwalitatief hoog verkoopniveau.”
 
“Of ik nog een slotwoord heb? Nee, eigenlijk niet. Ik hoop dat het mensen duidelijk is dat wij fanatiek, lokaal bewegen. Dat wij écht die meerwaarde bieden. Iedereen zal het roepen, maar wij dóen het!”, besluit Gert Jan tevreden.

Heeft u vragen, of wilt u uw woning verkopen?